Loitsusalmid

Urbimissõnad

Jalad kergeks,
silmad selgeks,
näpud virgaks,
tarka meelt pähe,
hääd sõnad suhu!

Noore Kuu teretamine

Tere, tere, kuuke!
Sina vanaks, mina nooreks,
sina kulda sööma,
mina kulda saama!
Seale uni -laisale tõbi,
tööle jõudu- leivale jätku.

Hoia kurja silma eest!

Issand taiva kuningas,
hoia kurja meele eest,
hoia kurja mõtte eest,
sinitside silmade eest
ja murutsede mutikate eest,
sina, taiva taadike!

Vihavaenu kaotamise sõnad

Oh sa hall haavakand,
must mõtuse poeg,
sea sõelaga sõelutud,
kotinõelaga  nõelutud:
soe leib ja sula või –
see käigu su läbi südame!

Jõu soovimine

Jumal andku tüü jõudu,
tüü jõudu, päiva jõudu,
päiva jõudu päälikile,
tüü jõudu tütarile.

Ussisõnad

Mida karva looja loonu?
Tuhakarva, tukikarva,
musta karva, pruuni karva,
hiirekarva, heinakarva,
sookarva, kalevikarva,
hele heina laduline –
mis sa mind salaja salvad,
nägemata näpistad?
Söö savi salaja,
näri põõsan puid,
söö soo sammelida,
näri maa mättaida !

Viljasõnad

Viskan rukist, ei lustet,
viskan odra, ei ohakast,
viskan kaera, ei kasteheina,
viskan lina, ei nälgheina!

Viljakoristus

Kokku, kokku, põllukene,
kodu, kodu, kotti, kotti,
astu aita, sada salve,
tuhat vakka tuuliteri,
sada vakka salveteri!

Haiguste sõnad

   Kas tuulest või tulest,
kas maast või veest.
   Tuulest tullud – tuulde mingu,
tulest tullud – tulde mingu,
maast tullud -maha mingu,
veest tullud- vette mingu,
merest tullud -merde mingu,
metsast tullud- metsa mingu !
   Mingu metsa kividele,
kividele, kandudele!
Jätku rahule,
valud üle mere mingu! 

Üle, vihmake!

Üle, üle vihmakene-
mina tapan musta kuke,
annan sulle harjakese,
isi söön südamekese,
pere rüibib leemekese!

Lambavilla sõnad

Sirgu, sirgu, siidivilla,
kasva, kasva, kaunist villa,
sirgu siidi pehmuseks,
kasva vaksa pitkuseks!

Hunt eemale!

Susi, söö soost samlit,
mädajärvest mättit,
näri tammevõsusit!
Ära otsi minu hobest,
ära vahi minu varssa,
ära levvä minu lehmä,
ära sihi minu siga,
ära luura minu lammast,
ära kae minu karja!

Eesti rahvalulud. Antoloogia.- 1969 – 1974

Lisa kommentaar

